img_3730

Zoals ik op mijn Facebook pagina had beloofd, zou ik vandaag laten zien wat er gisteren voor moois is gemaakt door de dames. Het was volle bak tijdens de workshop (ok, ok, zaterdag waren er 40 dames – maar toen was de zaal ook 20 keer zo groot) en iedereen was erg benieuwd hoe zo’n LED kaartje nou in elkaar steekt. Eerst heb ik de basis een beetje uitgelegd. En omdat daar meer vraag naar was: hieronder even een introductie in LED kaartjes voor dummies!


Want die basis.. Ohh dat was toch die natuurkunde les van vroeger die we zoooo niet leuk vonden? Met U=I*R.. de wet van Ohm noemen ze hem ook wel. Brr – willen we daar nog wel aan denken? Ook al heb ik een technische achtergrond en werk ik in de technische sector – ook ik ben er niet altijd een held in hoor! Maar het belangrijkste is dat je het aan mensen kunt vragen die er wel verstand van hebben. Dus ik had Bart van http://www.topled.nl om hulp gevraagd welke LEDjes ik het beste kon gebruiken en of ik dan mijn kleine batterijtjes daar op aan kon sluiten.

Dus een tip van Bart: de ledjes die rechtstreeks op een 3 volt batterij kunnen zijn alle ledjes die “officieel” 3.4 volt moeten hebben. Dat zijn de kleuren: wit, groen, blauw, warm wit en roze. De ledjes die eigenlijk 2 volt mogen hebben, die hebben een weerstand nodig van 47 Ohm. Dat zijn de kleuren: rood, geel en oranje.

Help help help.. Een watte? Een weerstand?? Wat is dat nou weer? Dat is een heel klein dingetje dat er vaak uitziet als een speldenkoppen, wat bedoeld is om maar een deel van de stroom door te laten. Zo zorg je dat je een lampje dat eigenlijk maar 2 volt kan hebben, op een 3 volt batterij aangesloten kan worden.

Hoppa. Daar kunnen we wat mee!


img_3264

Voor een LED kaartje heb je nodig:

  • Een LED lampje (zie bijvoorbeeld www.topled.nl)
  • Een weerstandje (indien nodig, zie hierboven)
  • Een 3V batterij (te koop bij de Action, 8 stuks voor 0,85E)
  • Copper foil tape (Koper tape) waarvan de lijm ook geleidt. Aluminium folie zou ook moeten kunnen maar zorg dan wel dat er geen lijm tussen het contact van bijvoorbeeld de batterij of de LED en de folie zit.
  • Overige materialen om de kaart te maken zoals basiskarton, dimensionals, een leuke bijpassende stempelset en een schaar.

Voor een voorbeeldje van een kaartje dat je kunt maken, zie dit filmpje:


Om het LEDje op het kaartje te laten branden, moeten we een stroomkring aanleggen: een gesloten elektrisch circuit. Bah, weer van die technische termen. Heel kort door de bocht: we moeten de plus-kant(+) van de batterij aansluiten via (evt het weerstandje en) het LEDje op de min-kant(-) van de batterij.

Omdat we niet willen dat het led lampje altijd brandt, willen we het kringetje open laten op een bepaalde plek, waar we dan met een leuk techniekje de stroomkring weer kunnen sluiten. Op de vuurtoren kaart is dit bijvoorbeeld het bootje dat van links naar rechts vaart en weer terug. Op de Tasty Truck kaart is dit het OPEN/CLOSED raampje dat met een splitpen over de truck geschoven wordt.

De stroom wordt met behulp van de koper tape van de batterij naar het ledje geleidt en weer terug. In plaats van koper tape kun je ook ander geleidend materiaal gebruiken (elke metaal soort, aluminium folie, etc.). Je moet wel zorgen dat er geen ander materiaal tussen de twee contacten zit, want dan kan de stroom er niet doorheen. (Ken je die papiertjes die tussen een batterij en het contact zitten in nieuwe lampjes bijvoorbeeld? Dat is om te voorkomen dat de batterij al contact kan maken met het lampje en dus de batterij op kan raken als het lampje onverwachts brandt).

Belangrijk is dat je de stroomkring ook echt een kring maakt. Onderweg mogen de plus (+) en de min (-) kant elkaar niet aanraken. Kopertape mag dus niet over elkaar heen lopen voordat het het lampje heeft bereikt!


Vond je hierboven teveel tekst staan? Kijk dan het filmpje hieronder. Daar leg ik voor een simpele stroomkring uit hoe je deze op je kaart plakt.

Was je aan het wachten op het ijsco karretje? Niet getreurd: dit weekend komt de uitleg voor de Tasty Trucks variant. Het filmpje is al opgenomen maar moet nog even door de mallemolen van nabewerking.

Volgende week komt dan deel 3: de uitleg voor de blinking vuurtoren! Vinden jullie het ook net zo spannend als ik?


Last but not least: ik zou jullie nog laten zien wat er gisteren is gemaakt!! Naast de knipperende vuurtoren (die je hier kunt bewonderen) zijn er ook nog twee andere kaartjes gemaakt. De rest van de dames heeft het materiaal mee naar huis genomen om thuis nog een tweede kaartje te maken.

Ik heb helaas de nieuwe “Lift me Up” set nog niet, maar deze zou uitermate geschikt zijn voor onderstaand idee…

Ideetje 1: Laat de zak met zand vallen van de luchtballon om het lampje te laten branden.

Ideetje 2: draai aan de ster rechtsboven op de kaart om het lampje aan en uit te zetten.

 

Volgens mij kunnen jullie weer even vooruit met deze nieuwe ideetjes. Heb je nog vragen over een LED kaartje, heb je materialen nodig of wil je nog iets weten/vertellen. Laat het me weten via mail/sms/facebook!

Tot de volgende keer weer.

Liefs,

Marlous

