Afgelopen vrijdag mocht ik afreizen naar het Limburgse en zonnige Meijel, om weer een “LED There be Light”-workshop te geven. Ik werd warm ontvangen door de dame des huizes en met een lekker kopje thee en een zelfgebakken wafel kon de avond beginnen.

Voor de uitleg van het “You light up my life” vuurvlieg-kaartje van hierboven, scroll dan naar beneden

Zes dames waren erg nieuwsgierig naar de techniek achter deze kaartjes, dus begonnen we ook meteen zodra iedereen binnen was. Omdat de gastvrouw de vuurtoren kaart (zie hier) zelf al een keer gemaakt had, had ik speciaal voor haar een nieuwe versie van een LED kaartje gemaakt. Wel weer een speciale versie, met twee LEDjes op 1 batterij: mochten de dames meteen leren wat een parallel-schakeling is!

Uit de categorie: beter met het moeilijkste beginnen, dan kun je met het makkelijkste eindigen, begonnen we dus ook meteen met de “lastige” parallel schakeling.

Het kaartje zelf is lekker eenvoudig gehouden, zodat de aandacht gericht kon worden op het maken van een LED circuit en de bijbehorende slider techniek. Onder aan dit bericht vind je de uitleg hoe je deze kaart moet maken. Eerst nog even kort nagenieten van de avond!

Want het is toch leuk om te zien dat zes dames met de tong uit de mond aan het kleuren, knippen en plakken zijn, om de Beautiful You gestempelde dame in te kleuren en uit te knippen, zodat zij uiteindelijk over het kaartje kan dansen om de vuurvliegjes te laten branden

In het begin lijkt het allemaal Abracadabra, dat maken van zo’n LED kaartje, maar door het stapje voor stapje uit te leggen begint er al snel bij iedereen (letterlijk en figuurlijk) een lichtje te branden! En gelukkig heeft iedereen twee werkende kaartjes mee naar huis genomen!

Oke, eerlijk is eerlijk, hier en daar mocht ik zelf ook even met de tong uit de mond aan de slag: bij twee dames wilde een van de twee lampjes niet branden, terwijl het LEDje wel in de goede richting leek te zitten… Als het dan na drie keer het LEDje omdraaien nog niet lijkt te werken, krab zelfs ik even achter mijn oren.. Bleek dat ik mijn stapsgewijze controle of het circuit goed was aangelegd even achterwege had gelaten en dat het tweede lampje nog niet helemaal op het circuit bleek aangesloten. Oeps! Gelukkig geef ik niet snel op, dus zijn alle probleempjes gevonden en opgelost ><

Na de vuurvliegjes kaart mochten de dames ook nog hun tweede kaartje maken: met de luchtballon en de papegaai, net zoals de dames in IJsselmuiden mochten maken! Gelukkig hoorde ik toen opeens allemaal verlichtte zuchten van de dames in Meijel: dit viel wel mee, na het kaartje van net. Grappig om te zien dat het eerste kaartje ruim 2 uur nodig had en het tweede kaartje dan na een half uur al bijna klaar is! Goed gedaan dames!

Oke.. nog 1 foto dan, om het af te leren.. Want als dames op de grond gaan zitten om onder de tafel een foto of filmpje te maken van het LED kaartje zodat het licht-effect het sterkste naar voren komt, dan is dat wel de moeite waard om dat op de foto te zetten haha!

 

Het was in ieder geval weer erg leuk om de LED workshop te kunnen geven, dus erg bedankt voor de gastvrijheid!


Handleiding LED There be Light – Part 4 : Vuurvliegjes Slider Card

Is dit het aller-eerste LED kaartje dat je wilt gaan maken? Dan verwijs ik je eerst even naar mijn LED There be Light pagina. Daar staan namelijk alle artikelen waar ik de LED kaarten uitleg. Ik ga er vanuit dat je, om onderstaand kaartje te maken, Part 1 en Part 2 onder de knie hebt, zodat je weet hoe je een LED circuit maakt met 1 LED lampje en hoe dat vervolgens in elkaar te zetten….

Om te beginnen, maak je eerst je voorkantje van je kaart en bepaal je waar je twee LEDjes gaan komen.

Men neme een basiskaart (in mijn geval 9,9×21 cm gevouwen naar een kaartje van 9,9×10,5cm) en een stuk design papier (in mijn geval 9,4x10cm). Vervolgens richt je deze kaart in naar eigen wensen. Ik heb een slider-card gemaakt, dus heb met de Jar of Love framelits van de bloemsteel een gleuf gestanst in het design papier wat ik voor het kaartje heb gekozen.

Daarna heb ik met een eyelet tool (die van mij is van Fiskars, maar een gewoon mesje gebruiken kan ook) twee gaatjes gemaakt in het design papier op de plek waar ik de twee LEDjes wil hebben.

Vervolgens trek ik de contouren van de twee LED gaatjes en de slider gleuf over op mijn basiskaart. Ik buig de pootjes van de LEDjes, zodat ze in mijn circuit gaan passen en zorg dat de korte en lange poot van de LED – zoals hiernaast op de foto met “kort” en “lang” in potloog is aangegeven – geplaatst worden. Vergeet niet de kleine stukjes kopertape ONDER de LED pootjes, zodat de stroom zeker weten door het LEDje geleid wordt!

Daarna maak je het circuit af met de rest van de kopertape. Hieronder op de foto staan alle maten zoals ik ze heb gebruikt. Rechtsonder in de hoek staat 4x1cm, deze zijn bedoeld voor onder de LED pootjes, zoals in de vorige stap stond aangegeven.

Het circuit op de foto hieronder is een zogenaamd “parallel-circuit”. Dat betekent dat er eigenlijk twee “losse” circuitjes op de batterij zijn aangesloten. We kunnen de lampjes namelijk niet in “serie” (achter elkaar op een strookje kopertape en dan weer naar de batterij) plaatsen, omdat dat fout zou gaan met de spanning die de batterij geeft en de spanning die het lampje verwacht. Zorg dus dat de kopertape van de twee circuitjes elkaar niet raken voordat ze bij de onderste “glij-strook” uitkomen!

LET OP: ben slimmer dan ik, en plak de twee lange horizontale stroken tegen het slider-gleufje pas als laatste op.. Dan plak je namelijk de kopertape waar de splitpen overheen zal glijden OVER de andere kopertape die je al geplakt had, en dan kan de splitpen niet blijven haken tijdens zijn rit!

En voordat je de batterij vastplakt: controleer even of de LEDjes in de goede richting zitten en of de batterij met de goede kant naar beneden ligt door hem te testen zoals ik in deel 1 heb uitgelegd!

Nu je circuit compleet is, kun je de rest van je kaartje afmaken. Succes!

Heb je nog vragen? Laat het me weten. Je kunt me mailen, whatsappen of een berichtje achterlaten op het contact-formulier.

 

